Profil absolventa |
|
Název školy | Vyšší odborná škola informačních služeb, Pacovská 350/4 Praha 4 |
Název vzdělávacího programu | Informační management |
Kód oboru vzdělávání | 72-41-N |
Forma vzdělávání | denní |
Vymezení výstupních znalostí a dovedností:
Při realizaci profilu absolventa je nutno vytvářet a posilovat tyto základní postoje a návyky:
Studium si klade za cíl zprostředkovat studentům následující znalosti:
|
zaměření služby knihoven
-vývojové tendence knihoven ve společnosti
-technologii informačních služeb včetně způsobů jejich propagace
-zdroje akvizice dokumentů, metody akvizice, evidence dokumentů
-prostředky ochrany dokumentového fondu
-metody vytváření a využívání metadat
-mezinárodní normy pro tvorbu lokálních a souborných katalogů
-metody jmenného a věcného zpracování základních i speciálních dokumentů
-přehled automatizovaných knihovnických systémů
-metody elektronického ukládání záznamů
-kritéria pro výběr vhodného automatizovaného knihovnického systému
-koncepci veřejných informačních služeb
-metody a formy práce s individuálními čtenáři a jejich typickými skupinami
-vytváření informačních systémů a prezentace informací v prostředí WWW
-dějiny knihoven a knihovnictví
-místo informačních služeb ve společnosti
-profesní kodexy informační práce
-služby sítě Internet
-výpůjční služby v automatizovaných knihovnických systémech
-typologie a orientace v nejdůležitějších informačních zdrojích
-zásady tvorby národní bibliografie
-rešeršní strategie
-dotazovací jazyky nejdůležitějších rešeršních systémů
-hodnocení efektivity informační práce
-doplňkové informační služby
- znalost struktury a funkcí konkrétních specializovaných informačních systémů
Při aplikaci těchto znalostí je nezbytné formovat u studentů následující dovednosti:
-spravovat báze dat a zabezpečovat jejich provoz a využití
-poskytovat konzultační a referenční služby a budovat pro ně příslušný pomocný aparát
-organizačně zabezpečovat automatizované i klasické provozy pracovišť oboru
-schopnost rutinní práce s běžnými typy kancelářského software
-prezentovat své znalosti v písemné i ústní podobě
-samostatně stylizovat obsahovou charakteristiku jednotlivých druhů dokumentů v podobě anotací, referátů a jiných komprimovaných textů
-realizovat principy managementu a využívat znalostí obecné, vývojové a sociální psychologie ke komunikaci mezi pracovištěm a uživatelem služeb
-zvládnout komunikační dovednosti v praxi
-vhodně aplikovat statistické metody, interpretovat výsledek a volit optimální řešení problému
-uplatňovat etické zásady při využívání informací a dokumentů
-pracovat pro krátkém zaškolení se všemi druhy software užívanými na pracovištích oboru
-ovládat obsluhu hardware moderních informačních technologií
-vytvářet www dokumenty
-aplikovat formální logiku při analytických a vyhledávacích procesech
-v cizím jazyku pohotově a spontánně reagovat v běžných situacích denního života a plynně a správně hovořit na odborné téma
- ovládat efektivní metody a techniky získávání, vytváření, organizace, zpracování, uchovávání, vyhledávání, vyhodnocování, sdílení a zpřístupňování informací a znalostí
zaměření služby knihoven
- zvládat specifika a metody práce se širokým spektrem tradičních i elektronických zdrojů
- zvládat techniku akvizice informací a dokumentů
-zpracovávat informace a primární dokumenty po stránce obsahové i formální
-tvořit jmenný záznam základních a speciálních dokumentů
-budovat jmenné i věcné katalogy
-realizovat zvolený způsob ukládání a ochrany primárních fondů
-ovládat věcné zpracování dokumentů, tvorbu znaku MDT, předmětových hesel, klíčových slov, deskriptorů
-zvládat rutinní provoz vybraných automatizovaných knihovnických systémů
-určit kritéria pro výběr automatizovaného knihovnického systému pro konkrétní pracoviště
-vytvářet účelnou kategorizaci uživatelů
-řídit a organizovat různé druhy revizí primárních fondů
-navrhovat, řídit a organizovat tradiční, ale zejména nové druhy služeb, zjišťovat jejich potřebu i výslednou efektivnost
-sestavovat různé druhy bibliografií a rešerší
-orientovat se v tématických celcích literatury ve fondech informační instituce
-sestavovat a organizačně připravovat vhodné formy vzdělávacích programů pro čtenáře knihoven
-realizovat veřejné informační služby na regionální úrovni
-zvládat metody práce s individuálními kategoriemi čtenářů, zejména dětmi a mládeží
Kompetence a možnosti uplatnění absolventa |
|
Název školy | Vyšší odborná škola informačních služeb, Pacovská 350/4 Praha 4 |
Název vzdělávacího programu | Informační management |
Kód oboru vzdělávání | 72-41-N |
Forma vzdělávání | Denní |
Činnosti, pro které je absolvent připravován:zaměření služby knihoven
|
Možnosti uplatnění absolventa:
- systémy veřejně přístupných informačních služeb
- veřejné a odborné knihovny
- archivy
- informační střediska firem
- soukromé informační agentury
- dokumentační střediska masmedií
- dokumentační střediska výzkumných a vědeckých ústavů
- informační střediska vysokých škol
- kulturní agentáře
Povolání a typové pozice:zaměření služby knihoven
|