Služby knihoven – obecné

Profil absolventa

Název školy Vyšší odborná škola informačních služeb, Pacovská 350/4 Praha 4
Název vzdělávacího programu Informační management
Kód oboru vzdělávání 72-41-N
Forma vzdělávání denní
Vymezení výstupních znalostí a dovedností:

Při realizaci profilu absolventa je nutno vytvářet a posilovat tyto základní postoje a návyky:
  • tvůrčím způsobem a samostatně myslet, pohotově se rozhodovat
  • aplikovat získané vědomosti a dovednosti
  • cílevědomě, rozvážně a rozhodně jednat
  • iniciativně a samostatně řešit úkoly na pracovišti
  • pracovat v týmu a aktivně se podílet na jeho organizaci.
  • být připraven na celoživotní inovaci získaných poznatků
  • chápat klíčový význam znalostí a informací a jejich efektivního managementu v současné společnosti

 Studium si klade za cíl zprostředkovat studentům následující znalosti:

  • nezbytné teoretické základy oboru
  • základní právní normy a standardy oboru
  • odbornou terminologii oboru
  • tendence vývoje vědy, techniky a ekonomiky v širších společenských souvislostech
  • tendence pohybu sociálních struktur, jevů a prvků sociálního chování lidí
  • organizační a funkční modely institucionální základny pracovišť oboru
  • hlavní marketingové aktivity využitelné v oblasti informačních služeb
  • zásady řízení podniku a lidských zdrojů
  • základy IT a zpracování dat
  • ekonomické a organizační principy fungování podniku
  • ekonomické principy fungování společnosti
  • zákonitosti komunikace informací ve společnosti a procesy transformace v průběhu jejich životního cyklu
  • zásady informační etiky
  • druhy a formy informací a jejich význam v současné společnosti
  • typologii dokumentů a informačních zdrojů
  • principy interpersonální komunikace
  • základní právní normy společnosti a jejich vazby
  • vývojové trendy informačních technologií a možnosti jejích aplikací
  • využití komunikačních sítí a databázových technologií k vyhledávání a zprostředkování informací
  • porozumění teoretickým základům databázových a rešeršních systémů
  • zásady týmové práce a projektového managementu
  • principy pravděpodobnostního a statistického uvažování
  • pro cizí jazyk 4000 lexikálních jednotek a hlubší znalosti a míru osvojení jazyka v oblasti gramatiky, stylistiky a reálií

zaměření služby knihoven

-vývojové tendence knihoven ve společnosti
-technologii informačních služeb včetně způsobů jejich propagace
-zdroje akvizice dokumentů, metody akvizice, evidence dokumentů
-prostředky ochrany dokumentového fondu
-metody vytváření a využívání metadat
-mezinárodní normy pro tvorbu lokálních a souborných katalogů
-metody jmenného a věcného zpracování základních i speciálních dokumentů
-přehled automatizovaných knihovnických systémů
-metody elektronického ukládání záznamů
-kritéria pro výběr vhodného automatizovaného knihovnického systému
-koncepci veřejných informačních služeb
-metody a formy práce s individuálními čtenáři a jejich typickými skupinami
-vytváření informačních systémů a prezentace informací v prostředí WWW
-dějiny knihoven a knihovnictví
-místo informačních služeb ve společnosti
-profesní kodexy informační práce
-služby sítě Internet
-výpůjční služby v automatizovaných knihovnických systémech
-typologie a orientace v nejdůležitějších informačních zdrojích
-zásady tvorby národní bibliografie
-rešeršní strategie
-dotazovací jazyky nejdůležitějších rešeršních systémů
-hodnocení efektivity informační práce
-doplňkové informační služby
- znalost struktury a funkcí konkrétních  specializovaných  informačních systémů

Při aplikaci těchto znalostí je nezbytné formovat u studentů následující dovednosti:

-spravovat báze dat a zabezpečovat jejich provoz a využití
-poskytovat konzultační a referenční služby a budovat pro ně příslušný pomocný aparát
-organizačně zabezpečovat automatizované i klasické provozy pracovišť oboru
-schopnost rutinní práce s běžnými typy kancelářského software
-prezentovat své znalosti v písemné i ústní podobě
-samostatně stylizovat obsahovou charakteristiku jednotlivých druhů dokumentů v podobě anotací, referátů a jiných komprimovaných textů
-realizovat principy managementu a využívat znalostí obecné, vývojové a sociální psychologie ke komunikaci mezi pracovištěm a uživatelem služeb
-zvládnout komunikační dovednosti v praxi
-vhodně aplikovat statistické metody, interpretovat výsledek a volit optimální řešení problému
-uplatňovat etické zásady při využívání informací a dokumentů
-pracovat pro krátkém zaškolení se všemi druhy software užívanými na pracovištích oboru
-ovládat obsluhu hardware moderních informačních technologií
-vytvářet www dokumenty
-aplikovat formální logiku při analytických a vyhledávacích  procesech
-v cizím jazyku pohotově a spontánně reagovat v běžných situacích denního života a plynně a správně hovořit na odborné téma
- ovládat efektivní metody a techniky získávání, vytváření, organizace, zpracování, uchovávání, vyhledávání, vyhodnocování, sdílení a zpřístupňování informací a znalostí

zaměření služby knihoven

- zvládat specifika a metody práce se širokým spektrem tradičních i elektronických zdrojů
- zvládat techniku akvizice informací a dokumentů
-zpracovávat informace a primární dokumenty po stránce obsahové i formální
-tvořit jmenný záznam základních a speciálních dokumentů
-budovat jmenné i věcné katalogy
-realizovat zvolený způsob ukládání a ochrany primárních fondů
-ovládat věcné zpracování dokumentů, tvorbu znaku MDT, předmětových hesel, klíčových slov, deskriptorů
-zvládat rutinní provoz vybraných automatizovaných knihovnických systémů
-určit kritéria pro výběr automatizovaného knihovnického systému pro konkrétní pracoviště
-vytvářet účelnou kategorizaci uživatelů
-řídit a organizovat různé druhy revizí primárních fondů
-navrhovat, řídit a organizovat tradiční, ale zejména nové druhy služeb, zjišťovat jejich potřebu i výslednou efektivnost
-sestavovat různé druhy bibliografií a rešerší
-orientovat se v tématických celcích literatury ve fondech informační instituce
-sestavovat a organizačně připravovat vhodné formy vzdělávacích programů pro čtenáře knihoven
-realizovat veřejné informační služby na regionální úrovni
-zvládat metody práce s individuálními kategoriemi čtenářů, zejména dětmi a mládeží

Kompetence  a možnosti uplatnění absolventa

Název školy Vyšší odborná škola informačních služeb, Pacovská 350/4 Praha 4
Název vzdělávacího programu Informační management
Kód oboru vzdělávání 72-41-N
Forma vzdělávání Denní

Činnosti, pro které je absolvent připravován:

zaměření služby knihoven
  • systémová  údržba automatizovaných knihovnických systémů
  • správa specializovaných informačních systémů
  • správa a provoz databází
  • poskytování informačních služeb
  • získávání informací z databázových systémů a počítačových sítí
  • akvizice primárních dokumentů
  • tvorba sekundárních dokumentů
  • jmenný a věcný popis primárních dokumentů
  • uchovávání a údržba fondu
  • public relations v informačních institucích
  • správa knihovního intranetu
  • marketing informačních služeb
  • práce se specifickými skupinami uživatelů
  • tvorba informačních zdrojů v síti Internet
  • zpracovávání analýz a podkladů pro rozhodování

Možnosti uplatnění absolventa:

zaměření služby knihoven
  • systémy veřejně přístupných informačních služeb
  • veřejné a odborné knihovny
  • archivy
  • informační střediska firem
  • soukromé informační agentury
  • dokumentační střediska masmedií
  • dokumentační střediska výzkumných a vědeckých ústavů
  • informační střediska vysokých škol
  • kulturní agentáře

Povolání a typové pozice:

zaměření služby knihoven
  • Samostatný knihovník (15565)
  • Samostatný archivář (15595)
  • Odborný pracovník vztahů k veřejnosti (8519)
  • Samostatný správce aplikací (5789)
  • Manažer informačních systémů (30676)
  • Samostatný správce depozitáře (5621)
  • Odborný lektor (30173)
  • Samostatný administrativní pracovník (5579)